Home » Blog’s » 5 redenen om NU aandacht te besteden aan integriteit en betrouwbaarheid!

5 redenen om NU aandacht te besteden aan integriteit en betrouwbaarheid!

23 april 2021

Integriteit en betrouwbaarheid laten leven in de normen en waarden van de organisatie; dat is waar Levent Bedrijfsrecherche voor staat en wat wij iedere organisatie en haar medewerkers gunnen! Helaas zit integriteit vandaag de dag nog lang niet bij elke organisatie in het bloed. Toch zijn er verschillende redenen waarom men dit wel zou moeten nastreven. Dagelijkse nieuwsitems, zoals de betrokkenheid bij drugshandel in de haven door beveiligers óf de criminaliteit in de sierteelt, onderstrepen dit. In deze blog geven wij u graag de 5 belangrijkste redenen waarom integriteit en betrouwbaarheid een steunpilaar zouden moeten vormen in de organisatie.

 

VOG: Veiligheid Onvoldoende Geborgd


De Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is één van de bekendste maatregelen die organisaties nemen binnen het securitybeleid. Door velen wordt dit document als voldoende aangemerkt om daarmee de integriteit en betrouwbaarheid van het personeel aan te tonen. Maar is dat wel zo?

Onze ervaring leert dat dit niet zo is. Justis geeft een VOG af op basis van gedragingen uit het verleden die mogelijk een bezwaar vormen voor de geambieerde functie. Maar wat als deze gedraging nooit geregistreerd is in de justitiële systemen omdat er nooit overgegaan is tot een veroordeling? Dit zou betekenen dat de slimme crimineel die nog nooit gepakt is, wel een VOG kan krijgen. Sterker nog, zelf mét strafblad is mogelijk om een VOG te krijgen. Een VOG zegt dus niet alles over de betrouwbaarheid van uw medewerker. De vragen ‘is dit diploma wel echt?’, ‘klopt deze arbeidsperiode wel?’ of ‘wat is er tijdens deze arbeidsonderbreking gebeurd?’ onbeantwoord. Wees u zich hiervan bewust als u besluit om de VOG-aanvraag als voldoende te beschouwen.

 

Aandikken of een leugen


Er zijn talloze boeken geschreven met een positieve benadering over de mens. Volgens deze boeken is de mens van nature goed en deugen de meeste mensen. Dit zou dat betekenen dat er maar weinig mensen zijn die liegen.

Een kat in het nauw maakt echter rare sprongen. Er zijn verschillende omstandigheden waardoor mensen toch dat leugentje om bestwil maakt. Veel mensen dikken hun cv aan om zo beter voor de dag te komen, ze willen tenslotte graag die nieuwe gave baan! Uit onze cijfers blijkt dat dit in 75% van de gevallen voorkomt. Daarnaast zijn er mensen die daadwerkelijk leugens op het cv zetten. Vergist u zich niet, dit gaat om 25%. Juist deze rare sprongen die een kat maakt, wilt u op voorhand ontdekken zodat u daarop kan inspelen.

Leuk Voor Thuis of diefstal


Diefstal wordt door De Dikke van Dale omschreven als “de daad van stelen”. Dit vormt niet bepaald een duidelijke definitie als men op zoek is naar waar de grens van goed en fout ligt. Normen en waarden spelen hier een belangrijke rol in. Wordt het meenemen van bijvoorbeeld tien koffiebekers, wat melk en suiker voor de stratenmakers die zaterdag komen als onschuldig gezien? Dan komt de wet van de geleidelijkheid om de hoek kijken en kan een verpakking koffiebekertjes en een doos met melk en suiker voor op vakantie ook geen kwaad meer.

De grens tussen diefstal, wat goed en fout is, is dus vaag. De uitspraak ‘LVT’, Leuk Voor Thuis kan diefstal een onschuldig karakter geven. Het is daarom van belang om als organisatie deze grens duidelijk te maken in geschreven en ongeschreven regels. Zo weet iedereen wat er van haar/hem verwacht wordt!

Een geintje of pesten


Humor op de werkvloer is een bekend fenomeen. Er worden zelfs televisieprogramma’s over gemaakt zoals bijvoorbeeld de satirische show Toren C. Voor ons leuk om naar te kijken maar helaas is voor veel mensen pestgedrag op de werkvloer dagelijkse praktijk.

Zoals de grens bij diefstal lastig te bepalen is, geldt datzelfde voor humor. Want, wat voor de een humor is, wordt door de ander als kwetsend ervaren. Een grap maken over de kleur van iemand zijn schoenen of de vreemde haarlook kan op verschillende manieren overkomen.

Pesten op de werkvloer is een serieus probleem en de gevolgen zijn extreem. Medewerkers verliezen het plezier in het werk, raken gedemotiveerd of krijgen zelfs psychische klachten. Pestgedrag kan uiteindelijk leiden tot (langdurig) uitval van de medewerker.

Voor het slachtoffer is het lastig om toe te geven dat zij/hij gepest wordt. Er heerst een taboe om toe te geven dat men de voetveeg is en vaak zoeken zij de schuld dan bij zichzelf. Wanneer er niet over het pesten wordt gepraat blijven de problemen zich aanhouden en wortelen zij zich in de organisatiecultuur.

Lachen is gezond en draagt positief bij aan het bedrijfsresultaat. Zorg dat u blijft lachen mét elkaar in plaats van óm elkaar!

Een goed gesprek of ‘wat niet weet wat niet deert’


Wij kunnen ons voorstellen dat u nu denkt “ik wil het eigenlijk allemaal niet weten”. U houdt zich liever bezig met de positieve dingen in het leven. Wordt u dan ook graag verrast met negatieve dingen? Wij in ieder geval niet want deze verrassingen zijn te voorkomen door proactief te handelen!

Wanneer u uw medewerkers laat screenen, komt u in een later stadium niet voor verrassingen te staan. De feiten worden ontdekt en verwerkt in een adviesrapport. Met deze ‘voorkennis’ kunt u het gesprek aan gaan met de medewerker en samen op zoek gaan naar oplossingen en mogelijkheden.

Aan de slag met uw vingerafdruk


Levent Bedrijfsrecherche is zich bewust van het feit dat elke medewerker uniek is en dat elke organisatie zijn eigen vingerafdruk heeft. Dat maakt dat elke organisatie zijn eigen grens stelt tussen goed en fout, een leugen of aandikken, diefstal of ‘LVT’, pesten en humor.  Het is dus niet zwart of wit. Daarom willen wij met u in gesprek om integriteit en betrouwbaarheid als steunpilaar binnen uw organisatie te plaatsen.

Wilt u hier met ons over doorpraten? Reageer dan onder deze post met “betrouwbaar”, dan nemen wij contact met u op!

Gerelateerde artikelen

Pesten op de werkvloer; een ‘ver-van-mijn-bed-show’?

Pesten op de werkvloer; een ‘ver-van-mijn-bed-show’?

Ongewenst gedrag op de werkvloer, komt dat nou echt voor in de praktijk? Voor zowel organisaties als de buitenwereld blijft ongewenst gedrag, zoals pesten, verborgen. Ruim een kwart van de Nederlanders geeft echter aan wel eens gepest te zijn door een collega of een leidinggevende. Wat betekent dit precies voor u en/of uw organisatie en wat kunt u er tegen doen?

Lees meer

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Tweet
Share
Share
Pin