Voordat wij dieper in gaan op het onderzoek is een belangrijke vraag: wat is fraude? Fraude is een vorm van bedrog. Door middel van opzettelijke verleiding probeert een kwaadwillende een onrechtmatig voordeel te krijgen. Er bestaan veel verschillende vormen van fraude die met het jaar groeien. Eén van deze vormen is aankoopfraude. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de meeste slachtoffers dit type fraude kent. Bij deze vorm leveren de fraudeurs niet het product of de dienst waar door het slachtoffer voor is betaald. Ongeveer 1,5 miljoen personen in Nederland zijn in 2020 slachtoffer geworden van aankoop fraude!
Slachtofferschap van fraude kan verschillende gevolgen met zich meebrengen. Het meest voorkomende gevolg is geldverlies, wat hij de meeste slachtoffers gelukkig geen grote schadepost is. Het mediane geldverlies van slachtoffers is namelijk €50,-. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat er grote uitschieters zijn met geldverlies van bijna €50.000,-. Hierdoor ligt het gemiddelde geldverlies een stuk hoger, namelijk €954.-. In de meeste gevallen krijgen de slachtoffers het geld niet terug waardoor de financiële schade permanent is. Opvallend is dat de meeste slachtoffers niet eens proberen om het geld terug of vergoed te krijgen. De verklaring hiervan is simpel.
Uit het onderzoek is gebleken dat maar 11,8% van de slachtoffers contact opneemt met de politie. Dit gebeurt vaker bij slachtofferschap gebeurtenissen met een groot geldverlies. Aan de slachtoffers overige slachtoffers is gevraagd waarom ze geen contact hebben opgenomen met de politie. De voornaamste redenen die de slachtoffers gaven zijn:
Daarnaast contacteren slachtoffers organisaties als banken en creditkaartmaatschappijen vrijwel nooit.
Doordat de meldingsbereidheid laag is bij slachtofferschap van fraude ontstaat er een ‘dark number‘. Deze term gebruiken instanties (zoals de politie) om niet-geregistreerde misdaad aan te duiden. Doordat het dark number bij fraude erg hoog is, is er geen volledig zich op het aantal fraude gevallen in Nederland. Het melden van fraude is daarom enorm belangrijk zodat instanties een compleet beeld te krijgen. Zo kunnen zij ook beter acteren!
Uit het onderzoek is gebleken dat twee factoren van groot belang zijn bij het wel of niet slagen van een fraudeactie: zelfcontrole (impulsiviteit) en kennis over fraude. Door de focus te leggen op deze twee factoren is het mogelijk om preventieve maatregelen te nemen.
Impulsiviteit
Zelfcontrole/impulsiviteit is de eerste belangrijke factor bij het wel of niet slagen van een fraudeactie. Impulsiviteit is lastig te veranderen omdat het een karaktereigenschap is. Wel zijn er een aantal tips om impulsiviteit te beheersen:
Kennis over fraude
Kennis over fraude is de tweede belangrijke factor bij het wel of niet slagen van een fraudeactie. Deze factor is in vergelijking met impulsiviteit makkelijker te beïnvloeden. Dit zijn een aantal belangrijke onderwerpen voor het vergrootten van de kennis over fraude:
Op 30 januari 2025 organiseren wij in samenwerking met advocatenbureau TeekensKarstens een exclusieve College Tour met…
Een verkenning in pentesten: Het beveiligen van systemen met ethical hacking In een tijdperk waarin…
BKR-registratie biedt inzicht in iemands financiële situatie, zowel positieve als negatieve aspecten. Dit helpt werkgevers…
Verhoog uw security awareness en voorkom nalatigheid bij cybersecurity. Leer de risico's en uw rol…
Het belang van effectieve gesprekstechnieken voor waarheidsvinding in een screening- of rechercheonderzoek en nuttige tips.