Nieuws Levent Bedrijfsrecherche

Online aan de schandpaal: hoe gaat u om met belastende informatie op social media?

Social Media; wie maakt er tegenwoordig geen gebruik van? LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram, het is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Volgens de NOS zaten wij in 2020 zelfs gemiddeld 1,5 uur per dag op sociale media! Facebook alleen al telt 10,4 miljoen gebruikers in Nederland. Ofwel: de ideale plek voor eenieder om zijn ongezouten mening te geven. Toch?

Een ongezuiverde mening zeker. Maar wat als deze mening uw organisatie raakt? Kunt u daar tegen optreden? En kunt u preventief inspelen op het gebruik van Social Media door werknemers? Deze blog voorziet u van een antwoord op deze vragen.

The dark side of Social Media


Vandaag de dag is Social Media erg toegankelijk gemaakt voor ons. Voor ieder is er wel een Social Media platform dat aansluit op zijn of haar interesses en ideeën. De term ‘Social Media’ vormt de verzamelnaam voor alle online platformen met een sociaal karakter. Kenmerkend aan deze platformen is dat men alles kan plaatsen zonder de tussenkomst van bijvoorbeeld een redactie. Erg leuk dat ieder op deze wijze als ‘redacteur’ aan de slag kan maar daar zit ook een keerzijde aan.

Zoals wij al aangaven: iedereen kan online plaatsen wat hij of zij vindt en denkt. Dat betekent ook dat hij of zij informatie kan plaatsen die voor u of uw organisatie als bezwaarlijk kan worden ervaren. Wij kunnen ons voorstellen dat dit vervelend kan zijn voor u en dat u graag handvatten wilt om hier mee om te gaan. Kunnen negatieve uitlatingen over uw organisatie bijvoorbeeld reden zijn tot ontslag? Jazeker! Dit is echter sterk afhankelijk van de inhoud van het bericht dat geplaatst is. Een werknemer heeft namelijk een bepaalde vrijheid van meningsuiting en mag delen wat hem of haar dwars zit. Daar zitten echter grenzen aan en er zijn talloze voorbeelden te vinden waar deze grens overschreden is. Zo ondervonden ook Greenpeace en een ziekenhuis in Breda.

Niet zo ‘groen’ als de werkgever


Greenpeace staat voor een groene en duurzame wereld. Het plaatsen van online berichten die in strijd zijn met deze visie is dan uiteraard niet verstandig. Toch was er een werknemer die daar anders over dacht.

De werknemer heeft onder andere op Social Media geplaatst: “We are not born to eat to be healthy, or to benefit the environment”. Daarnaast schreef de werknemer in kwestie over de protesten in Hong Kong “All of them should burn in hell” en feliciteerde hij Noord-Korea online met een succesvolle test van een waterstofbom.

Deze berichten lagen niet in lijn met de verwachting die Greenpeace bij haar werknemers heeft en daarom zijn zij overgegaan tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst. In 2020 werd dit ontslag door de rechter gerechtvaardigd, omdat de online uitlatingen in strijd waren met goed werknemerschap.

Influencer op de ic-afdeling

Een ander voorbeeld is die van een verpleegkundige van een ziekenhuis in Breda. Bijzonder in deze situatie is dat de belastende informatie door een familielid op Social Media geplaatst is en niet direct door de persoon zelf. Ook dit kan dus een reden zijn om tot contractontbinding over te gaan.

De verpleegkundige in kwestie had haar dochter meegenomen tijdens een nachtdienst. De dochter wilde namelijk foto’s maken met het thema ‘gezondheidszorg’. Deze foto’s waren bedoeld voor de Miss International verkiezingen. Een collega constateerde dat de foto’s online waren geplaatst op Facebook. Als gevolg hiervan werd de verpleegkundige op non-actief gesteld.

Volgens de rechter was de verpleegkundige in strijd met voorschriften en protocollen die opgesteld waren. Zo heeft zij zich bezig gehouden met privé werkzaamheden tijdens werktijd en was het plaatsen van de foto’s een schending van de privacy van patiënten. Het was volgens de rechter onzorgvuldig, ondoordacht en heeft tot een vertrouwensbreuk geleid.

Goed werknemerschap en protocollen

Als werknemer heeft men de verplichting om zich te gedragen als goede werknemer. Het uiten van lasteringen, beledigingen of dreigingen is daarin ongewenst. In dergelijke uitspraken worden echter ook de omstandigheden meegewogen. Zo wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar het (Social Media) beleid dat binnen de organisatie gevoerd wordt en of dit overschreden is.

Het is aan te raden om het gebruik van Social Media op te nemen in de gedragscode binnen de organisatie. Het effect daarvan is tweeledig: enerzijds maakt het inzichtelijk wanneer de grens overschreden is en anderzijds biedt het duidelijkheid en transparantie over de online verwachtingen van de werknemer.

Al in uw beleid opgenomen?

Ja, Social Media vormt een platform voor eenieder om zijn of haar ongezouten mening te geven. Maar het verleden laat zien dat u niet machteloos staat tegenover belastende informatie die online geplaatst is over u of uw organisatie. Het is daarbij belangrijk dat het juiste beleid gevoerd wordt, zodat u later niet hoeft te denken ‘wat als?’. Het kan dus geen kwaad om hier even bij stil te staan.

Benieuwd of u het juiste beleid voert en of de grenzen duidelijk zijn voor de medewerkers? Laat het ons weten, dan kijken wij graag met u mee!

Delen
Gepubliceerd door:
Veerle de Beurs

Recente artikelen

De sleutel tot cybersecurity: pentesten

Een verkenning in pentesten: Het beveiligen van systemen met ethical hacking In een tijdperk waarin…

4 maanden geleden

BKR ontrafeld; waarom BKR-informatie van essentieel belang is in het screenproces

BKR-registratie biedt inzicht in iemands financiële situatie, zowel positieve als negatieve aspecten. Dit helpt werkgevers…

11 maanden geleden

Security awareness: bewust opzoek naar onbewust nalatigen.

Verhoog uw security awareness en voorkom nalatigheid bij cybersecurity. Leer de risico's en uw rol…

11 maanden geleden

Waarheidsvinding door gesprekstechnieken

Het belang van effectieve gesprekstechnieken voor waarheidsvinding in een screening- of rechercheonderzoek en nuttige tips.

11 maanden geleden

Oh nee, de sollicitant heeft een veroordeling. Wat nu?

Hoe ga je als werkgever om met een sollicitant met een veroordeling? Hoe maak je…

12 maanden geleden