De positieve neprecensies zijn vaak recensies van personen die een beloning krijgen voor het schrijven van de recensie. Deze beloning kan een korting zijn op de volgende aankoop, het mogen houden van het product of daadwerkelijke betaling voor de recensies. Vaak krijgen deze personen instructies mee over de te schrijven recensie.
De neprecensies zijn soms te herkennen aan de naam van de persoon die de recensie geschreven zou hebben. Deze naam bestaat dan uit “vreemde” naam, vaak letters met cijfers en leestekens, bijvoorbeeld Mc-1234_!. Bij dit soort recensies ontbreekt ook de afbeelding bij het profiel van de schrijver. Vaak gaat het bij recensies met deze profielen om nep personen. Deze personen bestaan niet echt en hebben het product zeker niet gekocht in de webwinkel. In deze neprecensies probeert men ook vaak mensen te overtuigen. De teksten zijn goed opgemaakt, er zijn witregels toegepast om de recensie goed leesbaar te maken en zinnen zijn bijvoorbeeld afgesloten met meerdere uitroeptekens.
Naast de bovengenoemde positieve neprecensies bestaan er ook negatieve neprecensies. Deze recensies zijn er juist op gericht om concurrenten een slechte naam te bezorgen.
Neprecensies worden ingezet om het koopgedrag van consumenten te beïnvloeden. Mensen laten zich namelijk leiden door de mening van anderen. Vaak vergelijken ze verschillende websites. Een website zonder recensies valt dan al snel af. Websites met veel recensies zijn interessant, er valt immers wat te lezen over het gewenste artikel. Als de recensies over het te kopen artikel dan ook nog eens overwegend positief zijn, kan dit mensen over de streep trekken om de aankoop te doen.
Consumenten kopen op basis van neprecensies een product dat uiteindelijk niet aan de verwachting voldoet. Met als gevolg dat de consument zijn vertrouwen in de webwinkel of de fabrikant van het product begint te verliezen. Zeker als het diezelfde consument vaker overkomt. Het schaden van het consumentenvertrouwen kan grote gevolgen hebben voor het koopgedrag van de consumenten. Zo kunnen aankopen bij de webwinkels teruglopen, wat weer gevolgen heeft voor de omzet van de webwinkel.
Er wordt gewerkt aan een Europese richtlijn om neprecensies aan te pakken. Deze richtlijn moet uiterlijk in mei 2022 in de wetgeving van de EU-landen zijn opgenomen. Met deze richtlijn zijn bedrijven verplicht de recensies op hun website te controleren op echtheid. Bedrijven moeten aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kunnen bewijzen dat de recensies echt zijn en hoe ze dit gecontroleerd hebben.
Een webshop moet met deze nieuwe richtlijn ook aan de consument laten zien dat de recensies echt afkomstig zijn van consumenten die het product gekocht hebben. Er zijn inmiddels webshops die aangeven dat ze het onmogelijk gaan maken om een recensie te plaatsen bij een product dat niet bij de webshop zelf is gekocht.
Met de nieuwe richtlijn wordt het voor consumenten duidelijker dat de recensies die ze lezen echte recensies zijn. Het is echter geen garantie dat er geen neprecensies meer voor zullen komen. Daarom blijft het van belang om bij het lezen van hele positieve recensies altijd te bedenken dat het een neprecensie kan zijn.
Op 30 januari 2025 organiseren wij in samenwerking met advocatenbureau TeekensKarstens een exclusieve College Tour met…
Een verkenning in pentesten: Het beveiligen van systemen met ethical hacking In een tijdperk waarin…
BKR-registratie biedt inzicht in iemands financiële situatie, zowel positieve als negatieve aspecten. Dit helpt werkgevers…
Verhoog uw security awareness en voorkom nalatigheid bij cybersecurity. Leer de risico's en uw rol…
Het belang van effectieve gesprekstechnieken voor waarheidsvinding in een screening- of rechercheonderzoek en nuttige tips.