Deze dilemma’s worden door fraudeurs als kans aangepakt. In 2022 kreeg de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) twee keer zoveel meldingen als eerdere jaren van vervalste diploma’s en certificaten. En ook de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt vervalst. In bijna alle gevallen gaat het om zzp’ers die zich via bemiddelingsbureaus aanbieden. Zorginstellingen vertrouwen er hierbij té veel op dat het bemiddelingsbureau een screening uitvoert. Dit vertrouwen lijkt misplaatst: de gemelde vervalsingen zijn per toeval ontdekt.
Het inzetten van niet gekwalificeerde medewerkers die ook nog eens bewust met vervalste papieren hebben gesolliciteerd brengt een enorm risico voor de zorg met zich mee. De kwaliteit van de zorg en de veiligheid van kwetsbare personen komt hiermee in geding! De zorgverlener kan bijvoorbeeld niet de (acute) hulp bieden die een patiënt nodig heeft. Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsgevolgen. Denk bijvoorbeeld aan de ernstige tekortkomingen bij zorgboerderij Aurora Borealis en de gevolgen daarvan voor de cliënten.
Daarnaast is de betrouwbaarheid van de zorgverlener discutabel. Als deze bij het solliciteren gebruik maakt van vervalste diploma’s om hier zelf beter van te worden. Hoe integer handelt hij/zij dan op latere momenten in moeilijke situaties?
Zorginstellingen zijn wettelijk verplicht om hun personeel te screenen (de Wkkgz en de Jeugdwet). Juist om bovenstaande situaties te voorkomen en de zorgkwaliteit en veiligheid van patiënten te borgen. Zorginstellingen zijn ook altijd eindverantwoordelijk als het personeel via bemiddelingsbureaus wordt ingezet! Zorg dus als zorginstelling dat u zicht heeft op de kwaliteit en resultaten van de screening van uw personeel.
Wij begrijpen de uitdagingen die de huidige arbeidsmarkt met zich mee brengt. Deze uitdagingen maken het juist zo belangrijk om uw personeel te screenen. Weet wie u aanneemt. Weet dat uw personeel de juiste diploma’s op zak heeft om uw patiënten te kunnen verzorgen. En zorg hiermee voor een stabiele werkomgeving waarin iedereen te vertrouwen is.
Een stabiele, veilige werkomgeving met betrouwbare collega’s verhoogt de kwaliteit van zorg en het werkplezier van de zorgverleners. Zo verbindt u uw medewerkers voor langere periode aan uw organisatie.
Op 30 januari 2025 organiseren wij in samenwerking met advocatenbureau TeekensKarstens een exclusieve College Tour met…
Een verkenning in pentesten: Het beveiligen van systemen met ethical hacking In een tijdperk waarin…
BKR-registratie biedt inzicht in iemands financiële situatie, zowel positieve als negatieve aspecten. Dit helpt werkgevers…
Verhoog uw security awareness en voorkom nalatigheid bij cybersecurity. Leer de risico's en uw rol…
Het belang van effectieve gesprekstechnieken voor waarheidsvinding in een screening- of rechercheonderzoek en nuttige tips.