De GGD kwam eerder al in opspraak na een datalek waarbij twee ex-medewerkers veroordeeld zijn celstraffen voor het stellen van persoonsgegevens uit coronadossiers. De medewerkers maakte volgens de rechtbank foto’s van tientallen dossiers en hielden een Excel-bestand bij met daarin gegevens van ruim dertig personen. Vervolgens boden ze de persoonsgegevens te koop aan op de app Telegram.
“Ondanks alle waarborgen”, toch?
Om dit soort incidenten te voorkomen vragen organisaties vaak naar een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wanneer nieuwe medewerkers in dienst komen. Zo melden GGD GHOR Nederland en de betrokken GGD regio’s in een apart persbericht dat ze bij de selectie van medewerkers altijd naar een VOG vragen. ‘Helaas kunnen we, ondanks alle waarborgen, niet volledig uitsluiten dat er medewerkers zijn die misbruik maken van het systeem waartoe ze vanwege hun werkzaamheden toegang hadden’.
Opnieuw een voorbeeld uit de praktijk dat een VOG niet waterdicht is en afgifte ervan tot schijnveiligheid lijdt. Alleen het vragen naar een VOG is onvoldoende om iemands integriteit en betrouwbaarheid te toetsen. Justis kijkt bij de beoordeling van een VOG-aanvraag namelijk enkel of er strafbare feiten op naam van de aanvrager staan en de kans op herhaling hiervan in de functie of bij het doel waarvoor de VOG aangevraagd wordt. De aanvrager krijgt dus gewoon een VOG als hij/zij geen strafblad of veroordeling op zijn/haar naam heeft staan. Tevens krijgt de aanvrager gewoon een VOG als een strafrechtelijke procedure nog loopt, of als er geen aangifte is gedaan.
Beperkt beeld
Een VOG geeft dus maar een beperkt beeld van een persoon. Neem het voorbeeld van een persoon die bij een vorige werkgever is ontslagen omdat hij seksueel intimiderend gedrag vertoonde. Of een medewerker van een bank die is ontslagen omdat zij vertrouwelijke informatie doorspeelde aan vrienden met aandelen. Zolang de organisaties geen aangifte doen tegen deze personen, krijgen zij gewoon een VOG. In die gevallen zegt een VOG dus onvoldoende. Op welke manier kunnen organisaties de betrouwbaarheid en integriteit van nieuwe medewerkers dan wel voldoende toetsen?
Screenen
Het screenen van werknemers, waarbij gekeken wordt of iemand integer en betrouwbaar is, kan een uitkomst bieden. Bij een screening controleer je onder andere de echtheid en authenticiteit van diploma’s. Tevens worden referenten benaderd. Dit schept een duidelijk beeld van de integriteit en betrouwbaarheid van (potentiële) medewerkers. Wilt u meer weten over screeningen? Neem dan contact met ons op!
0 Reacties